Monday, June 29, 2009

Kek Coklat lagi...

Salam...

Semalam hari kedua abang Muazz tak pakai dypers... nampak gaya cam ada good progress

Tiap kali abang nak kencing, abang terus ke tandas dan panggil abi dan ummi... you such a good boy my dear...

BUT... bab nak 'eyok' abang tak dan nak bagitau lagi...

Semalam, abang 'eyok' atas selipar ummi. Kek Coklat yang panas gitu... kalut abi bawak 'kek coklat' tu ke tandas... ummi yang tolong bersihkannya...

Takpe la, pelan pelan ye tak... amik masa jugak nih...

Petang semalam, abang Muazz tertidur sambil tengok Bee Movie... ummi terus pakaikan dypers. Bimbang abang terkencing masa tidur.

Bila abang Muazz bangun, dalam kul 8.30 mlm camtu, ... abang Muazz terkejut, macamana boleh ada dypers dalam seluar abang nih!!!

Hehehe... abang Muazz tak sedar rupanya masa ummi pakaikan... tersenyum abang Muazz...

Hari ni,... latihan akan diteruskan... moga berjaya ye... Gambatte!!!

Sunday, June 28, 2009

Jalan-jalan di Port Dickson

Salam...

Minggu lepas, kami ikut abi pergi Port Dickson... Seronok tul jalan-jalan...

Masa abi mesyuarat, kami duk dalam main dalam bilik

Bila waktu petang, abi bawa kami ke pantai... bestnye

Kami tak main air pantai pun... main pasir jer...

Hajar takleh pijak pasir pantai... dia dah mula rasa geli geli... pastu abi la yang kena dukung



Hajar tengok matahari terbenam... sunset... so beautiful


Cantik, kan? Masya Allah... Sungguh hebat ciptaan Allah...


Hajar: Abang... jom la balik, dah nak Maghrib nih..

Muazz: Tunggu la kejap... abang nak berangan jap nih... bukan selalu mai sini...


Ok lah.. jom balik... Abang pun dah lapar nih... mana lak si Hajar nih, kata td nak balik...


Cantiknya replika rumah ni kan... Hajar duk dalam umah ni ke???

Saturday, June 27, 2009

Gelagat Kami... :)

Salam...

Hari ni, ummi mula nak ajar abang Muazz tak pakai dypers lagi. Umur abang Muazz dan 3 tahun. Abi dah tak larat nak belikan dypers lagi. Hajar lagi... adik Asma' lagi...

So, hari ni bermula la episode baru abang Muazz...

Ummi ajak abang Muazz ke tandas lebih kurang 20 minit, atur kat sana... walaupun agak meletihkan, inilah prosesnya.

Tapi, bila tiap kali abang Muazz kencing dalam seluar, rasa geram nak marah tetap ada... tapi bila pikir balik... abng Muazz masih belum biasa... perlukan masa untuk sesuaikan diri... sebelum ni ada penebat...

Yang menyeramkan... pagi tadi. Abi tanya abang, nak kencing ke tak nak? Sambil2 tu Abi angkat abang Muazz dari atas rak...

Tiba-tiba abang Muazz jawab, " Abang dah kencing dah..."

"Hah... dah kencing?? Kat mana?? Tak basah pun??" Abi agak kehairanan...

Abang Muazz menunjukkan satu objek atas kaki abi...

Mak oii... abang Muazz bukan kencing, tapi 'eyok' , terjelepok jatuh tepat atas kaki abi. Patut la kaki abi rasa suam-suam... rupanya ada kek coklat jatuh pelepap...

Suspen gak... terkejut pun ada... nasib baik berketul, kalau la yang agak cair cam aiskrim tu,... mau mengamuk umi nanti...huhu

Petang tadi, bila abi balik dari sekolah, ummi sound dari dapur... abang Muazz kencing. Waduh waduh... tak sempat nak bagitau ke apa nih... kalau abang Muazz kencing setempat takpe la... boleh je basuh kat situ, masalahnya abang Muazz berlari-lari ke dapur dari ruang tamu...

Kesian ummi... penat mengemop. Abi nak tolong mopkan, ummi tak kasi. Mungkin ummi kesiankan abi penat baru balik dari sekolah. Abi pun kesiankan ummi gak... masih dalam pantang...

Satu kisah yang mengggeletek kami... Masa Abi bawak abang Muazz ke tandas, untuk atur kencing, tiba2 seluar abang Muazz hilang... lesap serta merta... tak tau ke mana... merata tempat cari... terpaksa pakai seluar lain...

Namun, bila kejadian yang sama berulang... masa tu abi letakkan seluar abang kat dapur, tempat kita lepak depan tv... tiba-tiba Hajar ambik seluar abang tu... berlari sekuat hati... rupanya Hajar masukkan seluar abang tu ke dalam mesin basuh... waaahhh.. patut la petang tadi tak jumpa... kerja Hajar rupanya... bersungguh Hajar berlari ke mesin basuh... nasib baik Abi sempat kejar.

Terbahak2 abi dan ummi gelak... Hajar oo Hajar... suka sangat menyakat... hajar pun sama2 terbahak... ish ish ish...

Muazz, Hajar dan Asma'... permata hati Abi dan Ummi...

Friday, June 26, 2009

Iras-iras kami

Salam...

Belek album lama, tengok wajah anak-anak, ada iras abinya... hmmm


Yang ni gambar abi masa umur 2 bulan agaknya... Yang bawah tu gambar abang Muazz



Yang ni plak combinasi gambar Asma' dan Kak Hajar... Ada iras tak? sikit2 ada la kan???

Sayang, takde gambar ummi masa kecik, nak tgk gak... camana la agak rupa umi masa kecik2, kan?



Wednesday, June 24, 2009

Ikut Abi dan Umi gathering

Salam semua...

Sabtu baru nih, kami semua pi Gathering kawan-kawan Abi kat Putrajaya...

Seronok la dapat jalan-jalan... makan-makan...

Takde gambar lain nak ditayang... hanya inilah gambar terbaru kami sekeluarga... dah jadi 5 orang rupanya... Alhamdulillah, moga Allah merahmati dan mengurniakan kebahagian kepada kami sekeluarga...

Ameen Ya Rabb


Thursday, June 18, 2009

Wajah Baru Asma'

Salam..

Dah lama tak update blog nih...

Isnin lepas, Abi dah cukur rambut Asma' sampai licin,... abi kata nak buang semua rambut dalam perut tuh... biar tumbuh rambut baru...

Ini Asma' sebelum cukur...



Yang ni pulak, lepas kena cukur... tetap cute adik kami nih...

Saaayaaaaang Asma'...



Kami sayang adik kami... :)

Wednesday, June 17, 2009

Hadiah utk Asma'

Salam...



Ini hadiah daripada ammu Bukhori. Cantik sungguh hasil kerja tangannya...

Syukran ya ammu... :)

Wednesday, June 10, 2009

Kenduri Ayah Chik Salihin

Salam...

Semalam, kami pi kenduri Pakcik Sepupu kami... uncle Solihin kat Pasir Puteh... tak sempat nak ajak uncle dan auntie bergambar... masing2 sibuk layan tetamu...

kami lak ghalit main....

so, kami pun ajak kak jihah curi2 masuk bilik pengantin dan berposing kat sana...

huhu.. set biru gitu... abih satu rumah di cat ngan kaler biru..





Apa la yang di tengok tuh... kasut pengantin agaknya...



Masing-masing nak bergaya... abang Muazz apa lagi, gaya Ultraman dia laah... Hajar cuba nak meniru aksi... jadinya...


Last-last Hajar wat gaya mencari kutu atas kepala... jadi lah... kak Jihah jugak la yang cool jer...


Memasing dah penat berposing... Abang Muazz naik atas katil la pulak... huhu


Wapaupun penat bermain, Hajar masih mampu melontarkan senyuman... hehe

Shukur...dah selamat Cukur

Salam semua...

Alhamdulillah, majlis cukur adik kami Asma' telah selamat dilangsungkan semalam, hari Isnin jam 7.15 pagi. Kami pun bangun awal pagi nak tengok adik kami kena cukur... hehe

Ni dia bahan-bahan yang disediakan...



Ada air zam-zam, buah tamar, gunting, garam, gula dan asam ....


Ni majlis dah nak mula... Tok Ayah ajak tak ramai pun... tok tok imam yang duduk dekat rumah Tok Ayah tu jer...


Asma' dah mula tak senang duduk... mula la paling kanan, paling kiri... nampak cam gelabah jer.. ye lah, mesti Asma' 'cuak' bila ramai duk likung dia... ntah apa yang Asma' duk pikir tu yer...



Asma' makin panik je nampak... Tok Imam dah nak mula tuh... Sabar ye dik... kejap jer...


Asma' pandang Abi... minta simpati... Takpe, takde apa2 pun Asma'... rilek, abang dan kak ada nih... sabar ye dik



Tok Imam mula masukkan manisan kurma dan kismis dalam mulut Asma'... maka bermula lah acara belah mulut adik Asma'...


Lor... nape Asma' nangis tuh... manis sangat ker??? Jangan lah nangis...



Tok Imam mula nak suap adik Asma' air zam-zam...

Nangis lagi? Ummi kata, adik Asma' dah kenyang minum susu nih... ni mesti kes malu dan takut nih... ish ish ish


Maka rambut Asma' pun digunting seorang demi seorang sampai la 7 orang...



Ni Tok Ayah orang yang ke 6.... hati2 betul Tok Ayah nih....

Abi jadi penggunting rambut yang ke 7... takde sapa nak tolong amik gambar...huhu


Selesai je selawat... Asma' terus dapatkan ummi... Rasa leganya yang teramat dalam pelukan ummi tu...


Fuuh.... lega... semua dah selesai...


Haa... ni la lagak Asma' bila nak susu... melorongkan mulutnya ke kiri dan kanan... nak susu yer... nanti Kak Hajar panggilkan Ummi yer... sabar ye dik...


Haa... bila dah kenyang... apa lagi, todur je lah. Nak main, tak kuat lagi. Nak sembang ngan Kak Hajar, tak reti lagi... tidor je lah yer...


Tidur2 ayam ke tu Asma'???

Alhamdulillah... shukur, moga amalan ni mendapat pahala ibadah dan sunnah. Bukan dijadikan adat semata-mata...

Nanti, buat Aqiqah lak... InsyaAllah... :)

Terima kasih kepada semua yang terlibat yer.... syukran

Pra Cukur

Salam...

Kami nak citer sikit pengalaman kat umah Tok dan Tok Ayah masa nak buat kenduri kesyukuran cukur adik kami, Asma'... meriah, memang meriah. Tanpa menggunakan khidmat luar pun, tok mampu buat semua kije ni dengan kudrat yang ada...walaupun tak baper sihat... kesian Tok... tapi, tok semangat...

Kenduri kesyukuran ni buat kecil2 lan je. Abi tak jemput ramai pun kawan2 abi dan umi. Tok buat makan anak beranak je. InsyaAllah, bila ada rezeki buat Aqiqah Asma' nanti, jemput la semua yer... :)

Ni ada beberapa gambar kami nak kongsi... buat ciksu kat mesir, cikde kat JB, makcik Tihah kat KL dan sesapa jer... jangan jeles tau... huhu



Ayam Percik yang best sangaaaat...


Ni daging nak buat masak kerutuk... tak sempat nak amik gmbar yg dah siap... nnt terliur pulak... hehehe, tak banyak pun... sikit jer




Yang ni plak, Tok tgh buang biji lada hijau nak buat solok lada, best tul... sungguh enak dimakan begitu saja... ooo solok lada...

Nak tau sapa yang jadi tukang masak semua nih?

Meh kita pergi berkenalan... huhu



Haa.. ni lah dia tukang kacau nya... Abi tgh duk posing bele bele kacau awah kerutuk... hok duk interfrme tu, Yie... sepupu kitorang, anak makcik Tie...

Yang kerja kerasnya... sapa lagi, tak lain tak bukan...


Makcik Tie kami... tak duduk diam langsung... Kul 4 pagi dah sampai umah Tok, bakar ayam percik. Memang best la Makcik Tie nih... Yang duk kontrol ayu sambil angkat ayam yang hampir masak tu, Makcik Ain... mak sedara kami yang paling bongsu... :)



Haaaa,.... ni la mastermind a.k.a Chief Chef yang sebeanarnya.... Tok kami... demi menjaga Q.C (quality control), tok akan pantau perjalanan dan pastikan semua di bawah kawalan...

Apa pun, terima kasih banyak2 la Tok yer... :) Sayang Tok...

Sunday, June 07, 2009

Main bersama...

Salam...

Kami sekarang kat umah nenek... abi ulang alik dari rumah nenek kat kok lanas ke umah tok dan tok ayah kat pasir hor... gilir-gilir...

kebetulan ayah long dan cik ngah ada umah nenek, kira meriah la jugak. Dapat main dengan sepupu2 belah abi... kalau sepupu kami belah ummi... lagi laa ramai... petang nnt kami nak balik umah Tok dan Tok Ayah lak... main ngn sepupu kat sana


Ni sepupu kami, anak ayah Long... namanya Afrina, sebaya ngan Abang Muazz... 3 tahun, berhaya lagi bila posing depan kamera



Ni plak kak Najihah, anak cik Ngah... saja je nak tunjuk gigi dia yang putih tu, umur kak Jihah 4 tahun


Yang manis ni, Wafa'... anak cik ngah gak, adik kak najihah.... umur sebaya ngan Hajar


Yang ni, kenal tak??? Ni la Hajar... hehehe tgh main blok lego... macam biasa lah



Dan yang ni plak... huhu, penuh gaya bertenaga... Abang Muazz... cucu nenek belah Abi ni tak ramai laki2... cuma Abang Muazz, Abang A am dan Abang Aiman... Abang Muazz sebaya dengan yang ni je...

Ni kami tgh main kaler buku dan baca buku. Kak Jihah dah pandai ajar kami..


Alangkah seronoknya kami...




Ghalitnya....


Blog Pilihan

Abi & Ummi

Asma'

Asma'

Jalan-jalan

Jalan-jalan

Abang Muazz

Abang Muazz

Hajar

Hajar

Keluarga Kami

Keluarga Kami
Keluarga Bahagia... Moga2 hingga ke Syurga... Ameen. Berkatilah hidup kami Ya Rabb

Pemata Hati

Pemata Hati

Jam Kami

Hari ini

Abang Muazz

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Asma'

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Ulangtahun Abi & Ummi

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Klik dalam kolam utk bagi ikan makan

Kak Hajar

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Abi Kami

My photo
Jurulatih Utama Pendidikan Islam, Program j-QAF, KSSR Negeri Selangor. Kini berkhidmat di SK Desa Putra, Kajang. 2005-2009 di SK Telok Menegon, Klang.

Followers