Saturday, June 27, 2009

Gelagat Kami... :)

Salam...

Hari ni, ummi mula nak ajar abang Muazz tak pakai dypers lagi. Umur abang Muazz dan 3 tahun. Abi dah tak larat nak belikan dypers lagi. Hajar lagi... adik Asma' lagi...

So, hari ni bermula la episode baru abang Muazz...

Ummi ajak abang Muazz ke tandas lebih kurang 20 minit, atur kat sana... walaupun agak meletihkan, inilah prosesnya.

Tapi, bila tiap kali abang Muazz kencing dalam seluar, rasa geram nak marah tetap ada... tapi bila pikir balik... abng Muazz masih belum biasa... perlukan masa untuk sesuaikan diri... sebelum ni ada penebat...

Yang menyeramkan... pagi tadi. Abi tanya abang, nak kencing ke tak nak? Sambil2 tu Abi angkat abang Muazz dari atas rak...

Tiba-tiba abang Muazz jawab, " Abang dah kencing dah..."

"Hah... dah kencing?? Kat mana?? Tak basah pun??" Abi agak kehairanan...

Abang Muazz menunjukkan satu objek atas kaki abi...

Mak oii... abang Muazz bukan kencing, tapi 'eyok' , terjelepok jatuh tepat atas kaki abi. Patut la kaki abi rasa suam-suam... rupanya ada kek coklat jatuh pelepap...

Suspen gak... terkejut pun ada... nasib baik berketul, kalau la yang agak cair cam aiskrim tu,... mau mengamuk umi nanti...huhu

Petang tadi, bila abi balik dari sekolah, ummi sound dari dapur... abang Muazz kencing. Waduh waduh... tak sempat nak bagitau ke apa nih... kalau abang Muazz kencing setempat takpe la... boleh je basuh kat situ, masalahnya abang Muazz berlari-lari ke dapur dari ruang tamu...

Kesian ummi... penat mengemop. Abi nak tolong mopkan, ummi tak kasi. Mungkin ummi kesiankan abi penat baru balik dari sekolah. Abi pun kesiankan ummi gak... masih dalam pantang...

Satu kisah yang mengggeletek kami... Masa Abi bawak abang Muazz ke tandas, untuk atur kencing, tiba2 seluar abang Muazz hilang... lesap serta merta... tak tau ke mana... merata tempat cari... terpaksa pakai seluar lain...

Namun, bila kejadian yang sama berulang... masa tu abi letakkan seluar abang kat dapur, tempat kita lepak depan tv... tiba-tiba Hajar ambik seluar abang tu... berlari sekuat hati... rupanya Hajar masukkan seluar abang tu ke dalam mesin basuh... waaahhh.. patut la petang tadi tak jumpa... kerja Hajar rupanya... bersungguh Hajar berlari ke mesin basuh... nasib baik Abi sempat kejar.

Terbahak2 abi dan ummi gelak... Hajar oo Hajar... suka sangat menyakat... hajar pun sama2 terbahak... ish ish ish...

Muazz, Hajar dan Asma'... permata hati Abi dan Ummi...

0 comments:

Blog Pilihan

Abi & Ummi

Asma'

Asma'

Jalan-jalan

Jalan-jalan

Abang Muazz

Abang Muazz

Hajar

Hajar

Keluarga Kami

Keluarga Kami
Keluarga Bahagia... Moga2 hingga ke Syurga... Ameen. Berkatilah hidup kami Ya Rabb

Pemata Hati

Pemata Hati

Jam Kami

Hari ini

Abang Muazz

Lilypie - Personal pictureLilypie Fifth Birthday tickers

Asma'

Lilypie - Personal pictureLilypie Second Birthday tickers

Ulangtahun Abi & Ummi

Daisypath Anniversary Years PicDaisypath Anniversary Years Ticker

Klik dalam kolam utk bagi ikan makan

Kak Hajar

Lilypie - Personal pictureLilypie Third Birthday tickers

Abi Kami

My photo
Jurulatih Utama Pendidikan Islam, Program j-QAF, KSSR Negeri Selangor. Kini berkhidmat di SK Desa Putra, Kajang. 2005-2009 di SK Telok Menegon, Klang.

Followers